Szkolenie | Obsługa klientów z niepełnosprawnościami | Accens

Obsługa klientów z niepełnosprawnościami

Podstawowe informacje

Dla kogo jest to szkolenie: Pracownicy firm usługowych, banków, firm transportowych, lotnisk, hoteli, restauracji, uczelni, parków narodowych i krajobrazowych, schronisk, instytucji kultury (muzea, kina, teatry, skanseny, opery, festiwale) i urzędów.

Cel szkolenia: Poznasz zasady kontaktu z osobą z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, intelektualną i ruchową oraz zdobędziesz praktyczną umiejętność pełnienia roli asystenta klienta z niepełnosprawnością.

Czas trwania: 12 godzin zegarowych, na które składa się 5 modułów.

Trenerzy: Regina Mynarska, Dawid Górny, Adrian Wyka, Jakub Studziński, Julia Maślińska, Szymon Laciuga.

Rysunek dwóch kobiet. Ciemnoskóra, ciemnowłosa kobieta z implantem słuchowym patrzy w telefon. Kobieta o jasnej cerze woła w kierunku tej pierwszej.

Czego się dowiesz?

Przekazujemy tylko praktyczną wiedzę, z pierwszej ręki. O życiu osób z niepełnosprawnościami najlepiej opowiadają one same:

  • Poznasz różne rodzaje niepełnosprawności.

  • Dowiesz się jak funkcjonuje osoba z niepełnosprawnością w życiu codziennym, zawodowym, w przestrzeni publicznej.

  • Opowiemy Ci, na czym polegają 3 modele niepełnosprawności: medyczny, religijny i społeczny.

  • Zrozumiesz na czym polega dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami.

  • Poznasz różne formy udostępniania przestrzeni publicznej osobom z niepełnosprawnościami.

  • Dowiesz się, jakie jest znaczenie zachowań werbalnych i niewerbalnych w kontakcie z osobą z niepełnosprawnością.

  • Damy Ci praktyczne wskazówki dla przewodnika osoby z niepełnosprawnością.

Rysunek chłopca w ciemnych okularach korzystającego z laptopa.

Czego się nauczysz?

Nabytą wiedzę przećwiczysz w praktyce. Wspólnie potrenujemy asystowanie osobie z niepełnosprawnością. Przełamiemy bariery mentalne. Rozbroimy stereotypy dotyczące niepełnosprawności. Poznamy się i przekonamy, że o niepełnosprawności można mówić z humorem, ale bez dyskryminacji.

  • Jak się prawidłowo zachować wobec klienta/klientki z niepełnosprawnością.

  • Jak pełnić rolę przewodnika osoby z niepełnosprawnością po firmie/organizacji/instytucji.

  • Jak trafnie odpowiadać na szczególne potrzeby klientów z niepełnosprawnościami.

Rysunek chłopca bez rąk, który na siedząco maluje obraz przy pomocy stóp.

Co otrzymasz?

  • Imienny certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.

  • Prezentację z najważniejszymi informacjami oraz przydatnymi linkami.

  • Pomożemy Ci zaplanować i zorganizować sesje szkoleniowe dla Twojego zespołu.

  • Jeżeli zechcesz, opiszemy nasze wspólne szkolenie, promując Twoją organizację jako inkluzywną i dbająca o dostępność dostarczanych produktów i usług.

  • Możesz nagrać nasze szkolenie i wracać do niego w dowolnej chwili.

Rysunek chłopca wjeżdżającego na wózku po rampie.

Zarezerwuj miejsce

Możesz zarezerwować miejsce dla siebie na najbliższą sesję szkoleniową. W dowolnej chwili możesz też anulować lub przełożyć swoją rezerwację, to nic nie kosztuje.

Jeśli wciąż masz pytania dotyczące naszej oferty - napisz do nas.

Rysunek chłopca bez rąk, który przy pomocy kikutów pisze po kartce na specjalnym pulpicie.
Szukasz szkolenia szytego na miarę dla twojego zespołu?

Szkolenia dla firm i instytucji

Dopasowujemy się do Waszych potrzeb, odpowiednio dobieramy formę i zakres zajęć.

Przykłady osadzamy w Waszym kontekście. Praktyczne szkolenia uzupełniamy zadaniami domowymi i quizami. Szkolimy zarówno w języku polskim jak i angielskim, tradycyjnie i zdalnie. Zajęcia mogą obejmować tylko wybrane moduły, w preferowanej przez Was kolejności.

Przeczytaj relacje z naszych szkoleń dla firmy IT, muzeum, GOPR.

Rysunek kobiety, stojącej plecami do obserwatora a przodem do telewizora. Na ekranie telewizora widać fragment samolotu i interpreterkę języka migowego.

Agenda szkolenia

  1. Jak funkcjonuje osoba z niepełnosprawnością? (3 godziny)
    • 3 modele niepełnosprawności: medyczny, społeczny, religijny; pojęcie projektowania uniwersalnego
    • Co to znaczy dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami? – definicja oraz praktyczne przykłady
    • Specyfika różnych rodzajów niepełnosprawności
    • Ujawnienie myślenia stereotypami; pojęcie ableizmu; podmiotowość i autonomia osoby z niepełnosprawnością
  2. Jak asystować osobie z niepełnosprawnością wzroku? (3 godziny)
    • Rodzaje niepełnosprawności wzroku; pojęcia: czym różnią się od siebie: osoba niewidoma, ociemniała, słabowidząca – prezentacja oraz własne doświadczenie trenera
    • Formy udostępniania przestrzeni publicznej osobom z niepełnosprawnością wzroku: dostępność architektoniczna, dostępność cyfrowa, dostępność informacyjno-komunikacyjna
    • Zasady kontaktu słownego z klientem z niepełnosprawnością wzroku
    • Znaczenie zachowań niewerbalnych – rola białej laski, wchodzenie w kontakt fizyczny, rozpoczynanie i zakończenie kontaktu
    • Zasady pełnienia roli przewodnika – usytuowanie przewodnika względem osoby z niepełnosprawnością wzroku, zachowanie w sytuacji przeszkód i utrudnień na drodze
    • Pełnienie roli asystenta osoby z niepełnosprawnością wzroku - ćwiczenia praktyczne w terenie
  3. Jak zachować się wobec osoby g/Głuchej i słabosłyszącej? (2 godziny)
    • Zróżnicowanie grupy: co znaczy osoba słabosłysząca, osoba nie(do)słysząca, osoba głucha, osoba Głucha
    • Znaczenie słów g/Głuchy; dlaczego słowo „głuchoniemy” jest dyskryminujące
    • Urządzenia wspierające słyszenie: aparaty słuchowe, implanty
    • Usługi dostępnościowe: pętla indukcyjna, tłumaczenie na polski język migowy, napisy
    • Cechy polskiego języka migowego; różnica między pjm a sjm
    • Fakty i mity na temat g/Głuchych – prowadzenie samochodu, słuchanie muzyki, czytanie z ruchu warg
    • g/Głusi a polski język foniczny – stopień znajomości, posługiwanie się w różnych sytuacjach społecznych; przykłady zdań zapisanych po polsku przez osoby g/Głuche
    • Savoir-vivre wobec osób g/Głuchych: nawiązywanie kontaktu, zachowanie wobec osób rozmawiających w pjm; 6 złotych zasad kontaktu
    • Mini słowniczek pjm – praktyczna nauka najprostszych znaków Dzień dobry, dobry wieczór, do widzenia, przepraszam, proszę, dziękuję
  4. Jak zachować się wobec osób z niepełnosprawnością ruchu? (2 godziny)
    • Zróżnicowanie grupy – rodzaje niepełnosprawności ruchu: monoplegia, paraplegia, tetraplegia, hemiplegia, rozszczep kręgosłupa, dystrofia mięśniowa, porażenie mózgowe, amputacja 
    • Różne rodzaje barier architektonicznych – błędy w projektowaniu przestrzeni publicznej
    • Przykładowe rozwiązania w salach kinowych, teatralnych, widowiskowych 
    • Rodzaje wózków; sposób zachowania wobec osoby poruszającej się na wózku 
    • Język niedyskryminujący: osoba korzystająca z wózka, poruszająca się  o kulach, poruszająca się na wózku, wózek
    • Sytuacje w kontakcie z klientem poruszającym się na wózku - ćwiczenia praktyczne, scenki symulacyjne w terenie
  5. Jak zachować się wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną? (2 godziny)
    • Zróżnicowanie grupy, specyfika niepełnosprawności intelektualnej – definicja zaburzenia rozwojowego; 4 stopnie: lekki, umiarkowany, znaczny, głęboki
    • Trudności osób z niepełnosprawnością intelektualną: trudności w rozumieniu pojęć, zależności logicznych, przyczynowo skutkowych itp., ograniczenia w uczeniu się, zapamiętywaniu, pojemności pamięci, trudności w komunikacji językowej, ograniczenia w wiedzy, stosowaniu jej w praktyce oraz ograniczenia procesu generalizacji
    • Potencjał osób z niepełnosprawnością intelektualną: inteligencja konkretno-obrazowa, inteligencja sensoryczno-motoryczna
    • Rola komunikacji w tekście łatwym do zrozumienia – podstawowe zasady: krótkie zdania, proste słownictwo; przykłady tekstów ETR
    • Scenki symulacyjne w terenie

Zapisz się na szkolenie!

Obsługa klienta z niepełnosprawnością

Cena: 800 netto / osobę

Termin i miejsce do ustalenia

  • Udział w dwunastogodzinnym szkoleniu

  • Imienne certyfikaty

Jeśli masz pytania dotyczące szkolenia napisz na contact@accens.io lub zadzwoń: 12 347 07 18

To nie dla Ciebie?

Zapoznaj się z pełną ofertą naszych szkoleń. Być może inne lepiej zaadresuje Twoje potrzeby?