Nasze projekty: Szkolenie z testowania dostępności aplikacji mobilnych dla producenta aparatów słuchowych

Autor: Kacper Mikocki

Wybrane opinie uczestników szkolenia:

“Duża doza wiedzy, przekazana przystępnie i w profesjonalny sposób. Bardzo dobra i luźna atmosfera pomaga w przyswajaniu informacji.

Bardzo ważne tematy, o ktorych niestety nie zawsze pamiętamy w codziennym testowaniu. Fajnie, że było demo z używaniem naszej apki, co dobrze pokazało jakie problemy obecnie mamy i co musimy poprawić. Bardzo mi się podobalo zaangażowanie prowadzących.

Bardzo kontaktowi trenerzy i widać, że żyją tematem który prezentowali.

Trenerzy z pasji, praktycy, łatwo opisywali i pokazywali trudności osób, dla których dostępność aplikacji jest kluczowa. Automatyzacja fajnie opowiedziana, nie za szczegółowo, więc nie tylko osoby które automatyzują coś z tego wyniosły.

Ciężko wybrać najbardziej użyteczne - wszystko spinało się w spójną całość."

Wyzwanie

Nowa wersja aplikacji obsługującej aparaty słuchowe okazała się mniej dostępna niż poprzednia. Ponieważ jest to produkt używany bardzo często przez starszych ludzi, postanowiono zaadresować problem jak najszybciej. "Erozja dostępności" jest znanym zjawiskiem, a o tym jak utrzymywać dostępność w długim terminie pisaliśmy już jakiś czas temu.

Istotne było również to, że zarówno aparaty jak i towarzysząca im aplikacja mobilna były sprzedawane na całym świecie, pod różnymi markami. W Stanach Zjednoczonych, kluczowym z tego punktu widzenia rynku, regulacje prawne dotyczące dostępności są traktowane bardzo serio, a ich łamanie może skutkować milionowymi karami.

W ramach oddolnej inicjatywy stworzono pierwszą grupę szkoleniową testerów, na co dzień pracujących w różnych zespołach. Były to głównie osoby bez doświadczenia w testach dostępności, ale za to w większości mocno zainteresowane tematem i gotowe rozprzestrzeniać wiedzę o dostępności w swoich zespołach.

Szkolenie musiało więc być dopasowane do ich kontekstu, a przykłady oparte na testowanej przez nich aplikacji mobilnej. Istotne było również to, aby pokazać "business case" dla dostępności w tej konkretnej branży, na wybranych rynkach i dla używanych technologii.

Aplikację można ściągnąć i zainstalować za darmo, jednak bez dość kosztownych aparatów słuchowych jest niemal bezużyteczna. Odpowiednio wcześniej musieliśmy więc poprosić o przesłanie aparatów do naszego biura i zapoznać się z ich funkcjonalnością.

Szkolenie dopasowane do zamawiającego

Szkolenia dla firm zawsze przeprowadzamy z w oparciu o tworzone przez nie aplikacje. W tym przypadku przygotowania rozpoczęły się kilka tygodni wcześniej - aparaty słuchowe otrzymaliśmy pocztą, a krótkie wprowadzenie do funkcjonalności omawianej aplikacji dostarczono nam podczas spotkania on-line.

Po zainstalowaniu i przetestowaniu aplikacji byliśmy w stanie zaplanować szczegółowo demo z użytkownikiem niewidomym oraz odpowiednio dobrać przykłady do wszystkich części szkolenia. Aplikacja okazała się całkiem złożona, z jej pomocą można nie tylko skonfigurować i dostroić aparaty słuchowe, ale również odbyć zdalną konsultację z audiologiem. Wspólnie z uczestnikami zdecydowaliśmy się skupić na najczęściej wykorzystywanych funkcjach.

Już podczas przygotowań udało nam się zidentyfikować listę problemów dostępności, które mocno dały do myślenia uczestnikom. Motywacja do zastosowania wiedzy ze szkolenia w praktyce zawsze jest największa, kiedy skupiamy się na produktach rozwijanych przez uczestników na co dzień.

Zautomatyzowane testy dostępności również zostały wcześniej skonfigurowane w ten sposób, aby zademonstrować w jaki sposób dostępne na rynku narzędzia wspierają wykorzystywane przez twórców aplikacji technologie.

Znając dobrze proces wytwarzania oprogramowania obowiązujący w firmie byliśmy w stanie również zaproponować konkretne usprawnienia, np. uwzględnienie użytkowników z niepełnosprawnościami w ramach badań UX i testów beta, modyfikację DoD (definition of done), demo produktowych oraz retrospekcji.

Rozwiązanie

Agenda była oparta o nasze standardowe szkolenie dla testerów dostępności aplikacji mobilnych. Niektóre moduły zostały wydłużone, aby głębiej wejść w wybrane przez klienta tematy.

Szkolenie odbyło się w tradycyjnej formie i trwało pełne dwa dni. Prowadziliśmy je we czwórkę:

  • Darek - wykorzystał swoje doświadczenie w branży i znajomość metod pracy w tego typu firmie (SAFe)

  • Dawid - demonstrował i objaśniał wyzwania stawiane przez aplikację przed niewidomym użytkownikiem

  • Kacper - pokazywał w jaki sposób i jakimi narzędziami testerzy mogą wykrywać problemy dostępności samodzielnie

  • Tomek - skonfigurował i uruchomił automatyczne testy dostępności aplikacji klienta wykorzystując darmowe i komercyjne narzędzia

Z przyjemnością znów odwiedziliśmy Warszawę, a czas po zajęciach wykorzystaliśmy na integrację z uczestnikami. Zarówno w biurze jak i w... innych miejscach okazywali duże zainteresowanie dostępnością, nie tylko w kontekście aplikacji mobilnych.

W końcowym quizie wszystkim poszło bardzo dobrze. Już w trakcie szkolenia słyszeliśmy, że zbiera się druga grupa testerów, na kolejną rundę szkolenia. Po szkoleniu przekazaliśmy oczywiście komplet materiałów i certyfikaty.

Rezultaty

Już podczas pierwszego dnia szkolenia zademonstrowaliśmy podstawowe problemy dostępności obecne w aplikacji. Testerzy skrzętnie zapisali sobie te błędy, aby wprowadzić je poźniej do systemu obsługi zgłoszeń.

Podczas demo end-to-end udało się również zidentyfikować miejsca wymagające poprawek w aplikacji webowej i na stronie internetowej. Przejście przez kompleksowe doświadczenie użytkownika, tzw. ścieżkę klienta (ang. customer journey) od początku do końca to bardzo wartościowe ćwiczenie z punktu widzenie dostępności - często pozwala zidentyfikować blokujące problemy, które niweczą cały wysiłek podjęty w innych obszarach produktu/organizacji.

Dzięki tradycyjnej formie szkolenia mieliśmy czas na rozmowy przed, w przerwach i po zajęciach. Zwykłe, towarzyskie relacje z osobą niewidomą - zjedzenie posiłku, wyjście do baru, rozmowy o tym jak osoba niewidoma jeździ na nartach czy wspina się w górach - okazały się ważną częścią szkolenia. Dla wielu osób były to pierwsze tego typu doświadczenia.

Cała nasza ekipa trenerów została oceniona w poszkoleniowej ankiecie na 4.75 w pięciostopniowej skali. Organizację szkolenia oceniono na 4.88. To mocny argument za tym, aby robić szkolenia w tradycyjnej formie, spotykać się, wymieniać opinie, żartować, poznawać ludzi.

Ciekawostka: w przerwach między zajęciami pomogliśmy jednemu z uczestników dobrać odpowiedni grzejnik łazienkowy. Pozdrawiamy Grzegorza, mamy nadzieję, że nasze rozwiązanie się sprawdza!

Tworzysz aplikacje mobilne? Nauczymy Cię, jak sprawić aby były dostępne.

Mamy w ofercie szkolenia dla testerów, projektantów UX, programistów i liderów projektów. Dedykowane zarówno dostępności aplikacji mobilnych jak i webowych. Chętnie oferujemy szkolenia szyte na miarę konkretnego zespołu.