Dostępność cyfrowa - regulacje prawne

Regulacje prawne dotyczące dostępności w Polsce i na świecie - przegląd
Dostępność produktów i usług to nie tylko przewaga konkurencyjna, ale również wymóg prawny. Globalne i krajowe instytucje stworzyły i ciągle aktualizują przepisy dotyczące dostępności. Wciąż pojawiają się nowe regulacje i związane z nimi obowiązki i prawa. Zorientowanie się w tym gąszczu nie jest łatwą sprawą, a przełożenie prawniczego języka na praktykę jest jeszcze trudniejsze.
Podsumujemy wybrane, najważniejsze dla przedsiębiorstw i instytucji, regulacje prawne w Polsce i na świecie. Skoncentrujemy się głównie na kwestiach dotyczących dostępności cyfrowej. Zaczynamy od krajowego podwórka:
Polska
Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 2019 roku określa obowiązki tylko dla podmiotów publicznych. Omawia dostępność architektoniczną, informacyjno-komunikacyjną oraz cyfrową. W tym ostatnim przypadku odsyła jednak do ustawy opisanej poniżej.
Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z 2019 roku, jak sama nazwa wskazuje, również nie stosuje się do przedsiębiorstw. W stosunku do poprzedniej dodaje jednak obowiązki dla organizacji pozarządowych.
Warto zauważyć, że już w samym tytule ustawa wyszczególnia zarówno dostępne strony internetowe jak i dostępne aplikacje mobilne.
W praktyce wypełnienie wymagań tej ustawy sprowadza się do spełnienia wymagań wytycznych WCAG w wersji 2.1 na poziomie AA oraz publikowania deklaracji dostępności. Strony internetowe muszą spełniać wymagania ustawy od 23.09.2020, a aplikacje mobilne od 23.06.2021. Brak zgodności może skutkować karą pieniężną: do 10 000 zł za niedostępną stronę lub aplikację, do 5 000 zł za brak deklaracji dostępności lub niedostępny BIP (Biuletyn Informacji Publicznej).
Procedura składania i rozpatrywania skargi została wykorzystana zaskakująco niewiele razy, bo złożono tylko 130 skarg do końca 2024 r. Około połowa zgłoszeń została rozpatrzona pozytywnie. Zwraca się jednak uwagę, że procedurę skargową należy uprościć i przyspieszyć oraz zwiększyć dolegliwość sankcyjną. Warto jednak pamiętać, że każdy z nas może, i powinien, domagać się dostępnych rozwiązań cyfrowych. Coraz częściej nie da się korzystać ze świata realnego bez jednoczesnego używania rozwiązań cyfrowych. Warto też przypomnieć, że są to systemy finansowane ze środków publicznych i mają służyć wszystkim osobom.
Polski Akt o Dostępności to potoczna nazwa ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług (Dz.U. 2024 poz. 731).
Ustawa wdraża do polskiego prawa Europejski Akt o Dostępności (EAA – dyrektywa 2019/882). Informacje o EAA znajdują się w dalszej części artykułu).
Regulacja rozszerza obowiązki w zakresie dostępności na sektor prywatny. Dotyczy:
- produktów – np. komputerów, smartfonów, tabletów, czytników e-booków, terminali płatniczych, bankomatów, biletomatów i sprzętu multimedialnego,
- usług – m.in. telekomunikacyjnych, audiowizualnych, bankowości detalicznej, e-commerce, e-booków oraz stron internetowych i aplikacji w transporcie pasażerskim.
Obowiązki spoczywają na producentach, importerach i dystrybutorach (w przypadku produktów) oraz na usługodawcach (w przypadku usług). Z wymagań wyłączone są mikroprzedsiębiorstwa świadczące usługi oraz niektóre treści, np. mapy.
Każdy producent musi sporządzić deklarację zgodności, a usługodawca oświadczenie o zgodności z wymaganiami dostępności – dokument potwierdzający, że dany produkt lub usługa spełnia kryteria określone w ustawie. ⚠️ Nie należy mylić tego obowiązku z deklaracją dostępności publikowaną na stronach internetowych podmiotów publicznych (ustawa z 2019 r.). W Polskim Akcie o Dostępności informacja ta jest dla produktów częścią lub uzupełnieniem deklaracji zgodności CE. Dla usług Informacja o zgodności ma odzwierciedlać rzeczywisty stan dostępności i być opublikowana np. na stronie internetowej.
Za nadzór nad realizacją ustawy odpowiada przede wszystkim Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). W razie naruszenia obowiązków może on nakładać kary finansowe, a w przypadku produktów niespełniających wymagań – także nakazać ich wycofanie z rynku. Warto zwrócić uwagę, że sankcje są wyraźnie bardziej dolegliwe dla biznesu niż sektora publicznego.
- wszystkie nowe produkty i usługi wprowadzane na rynek po 28 czerwca 2025 r. muszą być od razu zgodne z ustawą,
- produkty dostępne na rynku przed tą datą mogą być sprzedawane jeszcze przez okres przejściowy – do 28 czerwca 2030 r.,
- Usługi muszą być dostępne od chwili wejścia w życie przepisów,
- okresy przejściowe nie mają zastosowania, jeśli produkt zostanie znacząco zmodyfikowany – wówczas musi natychmiast spełniać wymagania dostępności.
Trwają prace nad ustawą o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnościami, która ma wdrożyć do polskiego prawa w pełnym zakresie postanowienia Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami (CRPD).
Nowe przepisy będą miały charakter horyzontalny – obejmą szeroko rozumiane prawo do równego traktowania, dostępności i wsparcia, wychodząc poza ramy sektorowe obecnych ustaw.
Projekt ustawy jest obecnie na etapie koncepcyjnym i konsultacji prowadzonych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zgodnie z zapowiedziami rządowymi jej wejście w życie planowane jest na lata 2026–2027, tak aby stworzyć systemowe podstawy polityki wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce.
Unia Europejska
Europejski Akt o Dostępności (EAA – European Accessibility Act)
Dyrektywa 2019/882 (EAA) została przyjęta w 2019 r. i ustanawia wspólne wymagania dostępności dla wybranych produktów i usług w całej Unii Europejskiej. Jej celem jest nie tylko wzmocnienie praw osób z niepełnosprawnościami, ale także ujednolicenie rynku wewnętrznego.
W Polsce EAA został wdrożony poprzez Polski Akt o Dostępności (PAD), który obowiązuje od 28 czerwca 2025 r. Szczegółowe informacje o ustawie znajdują się w części dotyczącej regulacji krajowych.
Jak EAA uzupełnia wcześniejsze regulacje?
EAA nie powstał w próżni – uzupełnia wcześniejszą dyrektywę 2016/2102, która dotyczyła wyłącznie stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów.
Techniczne spełnienie wymagań dostępności wynikających z dyrektyw i ustaw implementacyjnych jest opisane w normie EN 301 549. Dyrektywa 2016/2102, dotycząca stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, wprost wskazuje normę EN 301 549 jako podstawę oceny zgodności. Instytucje publiczne muszą zatem stosować tę normę, aby spełniać wymagania prawa.
Europejski Akt o Dostępności (EAA) rozszerza wymagania na sektor prywatny i kolejne obszary produktów oraz usług, ale nie wskazuje konkretnej normy. Odwołuje się do systemu norm zharmonizowanych, co oznacza, że stosowanie EN 301 549 nie jest obowiązkowe, lecz daje przedsiębiorstwom domniemanie zgodności z prawem i stanowi najbezpieczniejszą ścieżkę wykazania spełnienia wymagań.
Norma EN 301 549 obejmuje szeroki zakres produktów i usług ICT – od sprzętu komputerowego i terminali po strony internetowe i aplikacje mobilne. W praktyce jej stosowanie sprowadza się głównie do realizacji wymagań WCAG. Obecnie stosowana jest wersja V3.2.1 (2021), oparta na WCAG 2.1 AA. W 2025 r. planowana jest publikacja wersji V4.1.1, uwzględniającej WCAG 2.2 i przygotowanej specjalnie z myślą o pełnym zastosowaniu do EAA i krajowych ustaw implementacyjnych, takich jak Polski Akt o Dostępności.
USA
W Stanach Zjednoczonych dostępność regulowana jest przede wszystkim przez Americans with Disabilities Act (ADA) oraz Section 508 Rehabilitation Act. Oba akty mają inny charakter niż europejskie regulacje – w UE głównym narzędziem są dyrektywy implementowane przez państwa członkowskie i egzekwowane w trybie administracyjnym, natomiast w USA ważną rolę odgrywają procesy sądowe i spory cywilne. Ich ilość liczona jest w tysiącach (ponad 4 tysiące pozwów w 2024) i z roku na rok wzrasta.
ADA obowiązuje wszystkie instytucje publiczne i sektor prywatny oferujący towary i usługi. Nie zawiera szczegółowych norm technicznych, ale sądy i regulatorzy w praktyce przyjmują, że zgodność z WCAG jest domniemaniem zapewnienia dostępności.
Section 508 dotyczy kontraktów rządowych na poziomie federalnym. Wymaga, aby instytucje publiczne kupowały wyłącznie produkty i usługi spełniające wymagania dostępności. Dostawcy muszą sporządzać dokument Voluntary Product Accessibility Template (VPAT), w którym deklarują stopień zgodności swojego rozwiązania z kryteriami dostępności – również opartymi na WCAG.
W obu systemach podstawą oceny dostępności są wytyczne WCAG. Zarówno w UE, jak i w USA wdrożenie WCAG stanowi praktyczny sposób na spełnienie wymagań prawa.
Świat
Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami (CRPD) została do dziś ratyfikowana przez 185 z 193 państw członkowskich ONZ; stroną jest też Unia Europejska. To właśnie konwencja wyznacza horyzontalne zasady równego traktowania i dostępności, na których wiele państw buduje własne przepisy.
Większość nowoczesnych regulacji cyfrowej dostępności opiera się technicznie na WCAG. Spełnianie WCAG (zwykle na poziomie AA) daje wprost zgodność (gdy akt prawny wskazuje normę/standard wprost) albo domniemanie zgodności (gdy odwołuje się do norm zharmonizowanych lub standardów referencyjnych). Przykłady:
- UE: dyrektywa 2016/2102 dla sektora publicznego wprost odsyła do EN 301 549 (bazującej na WCAG); EAA i krajowe wdrożenia (np. PAD w Polsce) używają mechanizmu norm zharmonizowanych, gdzie EN 301 549 daje domniemanie zgodności.
- Kanada: wymogi ogólnokrajowe i prowincjonalne (np. AODA w Ontario) oceniają dostępność względem WCAG.
- Japonia: standard JIS X 8341-3 dla sektora publicznego jest zgodny z WCAG i rekomendowany przez administrację.
Wiele jurysdykcji zaczynało od uregulowania sektora publicznego, a następnie rozszerzało obowiązki na sektor prywatny w obszarach kluczowych (transport, bankowość, e-commerce, telekomunikacja). To dokładnie widać w UE (od dyrektywy 2016/2102 do EAA/PAD) oraz w rozwiązaniach takich jak AODA w Kanadzie.
Bez względu na to, w jaki sposób poszczególne państwa egzekwują przepisy, stosowanie WCAG jest w większości krajów najpewniejszym sposobem na spełnienie wymagań prawa — albo dlatego, że przepisy wprost się na nie powołują, albo dlatego, że uznają je za podstawę domniemania zgodności.


Dawid Górny
Współzałożyciel Accens, odpowiedzialny za obszar dostępności
Prawnik, konsultant audiodeskrypcji oraz dostępności produktów i usług. Tester dostępności cyfrowej, od 30 lat korzysta z technologii asystujących na co dzień. Prezes i współpracownik kilku fundacji, aktywnie działa w obszarze dostępności kultury. Certyfikowany IAAP Certified Profesional in Accessibility Core Competencies (CPACC).
Skomplikowane? Może trochę, ale wszystko tak na prawdę sprowadza się do tych samych fundamentów. Wszystkich zainteresowanych sprawdzeniem, w jaki sposób tworzony produkt spełnia wyżej wymienione regulacje, zapraszamy do skorzystania z usługi testowania dostępności lub audytu WCAG.
Tych, którzy chcieliby testować swoje rozwiązania samodzielnie, mogą zainteresować szkolenia z dostępności cyfrowej.
